LEAGUE OF LEGENDS
League of Legends (w skrócie LoL) – sieciowa gra komputerowa z gatunku multiplayer online battle arena[12]. Powstała na bazie modyfikacji Defense of the Ancients (DotA) do Warcraft III: The Frozen Throne. Opracowana przez studio Riot Games i początkowo wydana tylko dla systemu Windows. Została zapowiedziana 7 października 2008, a wydana 27 października 2009[6]. 15 lipca 2013 gra została uznana w USA za pełnoprawny sport.
ROZGRYWKA
dla wszystkich graczy, którzy osiągnęli odpowiedni poziom w grze, dostępna jest drabinka rankingowa. Gracze podzieleni są na ligi i dywizje w zależności od swoich wyników. Możliwe jest branie udziału w rozgrywkach rankingowych pojedynczo lub zespołem (pozostałe osoby dobierane są losowo wśród graczy o podobnym poziomie). Na koniec każdego sezonu przyznawane są nagrody zależne od aktualnej ligi i dywizji. Poza nagrodami w grze, najlepsi gracze mogą też liczyć na fizyczne nagrody. W 2016 roku Riot Games przygotował kurtki dla graczy z najwyższej ligi. W 2019 roku zmieniono system rankingowy, dodając ligę na samym dole tabeli, z przeznaczeniem dla początkujących graczy
PRODUKCJA
Steve „Guinsoo” Feak, wcześniejszy projektant popularnych map do Warcraft III: The Frozen Throne – DotA Allstars[4], i Steve „Pendragon” Mescon, administrator oficjalnego wsparcia, byli zaangażowani wraz z Riot Games w rozwój League of Legends. Używając oryginalnej Doty (oryginalna mapa Defence of The Ancients dla Warcraft III: Reign of Chaos i Warcraft III: The Frozen Throne) jako bazy, Guinsoo stworzył DotA Allstars poprzez dodanie własnych pomysłów, recepty, wielu przedmiotów, zwiększenie liczby bohaterów i zmiany w stylu gry.
Idea następcy Defense of the Ancients, który stanowiłby oddzielną grę z własnym silnikiem, a nie kolejną modyfikację do Warcraft III, narodziła się pod koniec 2005. Brandon Beck i Marc Merrill byli założycielami Riot Games. Współpracowali z niektórymi twórcami DoTy Allstars: Steve’em „Guinsoo” Feakiem i Steve’em „Pendragonem” Mesconem. Riot Games oficjalnie otworzył oddział we wrześniu 2006. Zamiast zostawić pracę nad tworzeniem różnych bohaterów paru osobom, zdecydowali się pozostawić ten proces otwartym dla wszystkich pracowników firmy na podstawie szablonu, w którym mogliby głosować nad poszczególnymi propozycjami.
TURNIEJE
Mistrzostwa sezonu I odbyły się w czerwcu 2011 roku, podczas szwedzkiego turnieju DreamHack, gdzie pula nagród wynosiła 100 tys. dolarów. Turniej wygrała europejska drużyna Fnatic, która zdobyła 50 tys. dolarów. Rozgrywki śledziło ponad 1,6 miliona ludzi[17].
Po zakończeniu sezonu I Riot Games ogłosił pulę nagród sezonu II wynoszącą 5 mln dolarów. Z tej puli 2 mln zostały przeznaczone na turnieje partnerskie (w tym IPL), a kolejne 2 mln zarezerwowano na mistrzostwa świata sezonu II. Ostatni milion został przeznaczony na turnieje organizatorów mniejszej rangi.
Po wielu problemach z internetem, które powodowały ogromne opóźnienia meczów, Riot Games ogłosiło w październiku 2012 wydanie specjalnego klienta LAN, aby zapobiec lagom i innym problemom. Klient LAN zaczął funkcjonować już podczas ćwierćfinałów mistrzostw świata. Same mistrzostwa zostały wygrane przez drużynę z Tajwanu – Taipei Assasins – którzy w finale zwyciężyli wynikiem 3:1 z Azubu Frost – potęgą z Korei Południowej – tym samym zgarniając milion dolarów.
W październiku 2013 roku odbyły się kolejne mistrzostwa świata, tym razem sezonu III. W finale zmierzyli się SK Telecom T1 z Korei Południowej oraz chiński Royal Club. Ostatecznie zwyciężyło SK Telecom T1, wygrywając milion dolarów, zaś Royal Club zdobył 250 tys. dolarów za drugie miejsce.
W lipcu 2013 roku pracownik Riot Games Nick Allen ogłosił, iż urząd do spraw cywilnych oraz imigracyjnych USA uznał profesjonalnych graczy League of Legends za atletów, dzięki czemu profesjonalni gracze mogą wejść w posiadanie pięcioletniej wizy do USA[18].
We wrześniu 2014 roku odbyły się Mistrzostwa Świata sezonu IV w Korei Południowej[19]. Finały mistrzostw wygrała koreańska drużyna Samsung White, wygrywając z chińskim Starhorn Royal Club wynikiem 3:1[20].
W październiku 2015 roku odbyły się finały sezonu V. Miały miejsce w Berlinie, gdzie drużyna SK Telecom T1 pokonała KOO Tigers, wygrywając w turnieju po raz drugi w historii rozgrywek League of Legends[21].
W październiku 2016 roku miały miejsce finały sezonu VI. Odbywały się w Los Angeles, gdzie drużyna SK Telecom T1 pokonała Samsung Galaxy, zdobywając mistrzostwo po raz trzeci w historii rozgrywek League of Legends[21].
W listopadzie 2017 roku odbyły się finały sezonu VII. Wydarzenie miało miejsce w Pekinie, gdzie drużyna Samsung Galaxy pokonała SK Telecom T1, zdobywając mistrzostwo po raz drugi w historii rozgrywek League of Legends.
W listopadzie 2018 roku miały miejsce finały sezonu VIII. Areną zmagań był Munhak Stadium w Inczonie (Korea Południowa). W finale zwyciężyła drużyna Invictus Gaming, pokonując Fnatic 3:0. Było to jej pierwsze mistrzostwo w historii rozgrywek.
W listopadzie 2019 roku odbyły się finały dziewiątego sezonu. Miały one miejsce w Paryżu we Francji w AccorHotels Arena. Drużyna FunPlus Phoenix pokonała europejską drużynę G2 Esports wynikiem 3:0, tym samym zdobywając mistrzostwo świata.